Læringsbrett: Hvilke erfaring har vi gjort oss?

2 gutter sett bakfra med hodetelefoner og med fokus på nettbrett

Elevaktivitet

  • Elevene våre er mer aktive og samrbeider bedre.
  • Elevene er flinke til å finne kunnskap selv på nettet.. Dette har mange fordeler men stiller også store krav til kildekritikk.  Elevene finner også "fake news"
  • Elevene produserer mer, og disse produksjonsoppgavene er lettere å tilpasse. Alle får utfordringer på sitt nivå.
  • Elevene får trent hyppig på å presentere egne produkter og å sette ord på egen læring.
  • Elevene øver på muntlighet gjennom innlesing av egen tale.
  • Motivasjon:
  • Det er svært motiverende for elevene å jobbe med læringsbrett.

 

Organisering

  • Overganger i klasserommet er enklere med læringsbrett enn pc.
  • Alle hjem og alle elevene har nettbrett.

 

Vurdering og tilbakemeldinger

  • Vi får veldig god oversikt og dokumentasjon over elevenes læring og utvikling.
  • Underveisvurdering og prosessvurdering er lettere å få til.
  • Dette gir lærerne bedre innsikt i hvordan  elevene tenker, og muligjør raskere oppklaring av -misforståelser.

 

Utfordringer

  • Kildekritikk. Elevene må lære hva som er god og dårlig informasjon på nettet.
  • Nettvett. Både skolen og foresatte må hjelpe elevene å lære hva som er greit og ikke greit å bruke læringsbrettet til. Noen elever gjør ting de ikke får lov til. læringsbrettet skal brukes til læring.
  • Det er ikke alle som tar godt vare på læringsbrettet. En del nettbrett blir ødelagt, blant annet fordi elevene tar av dekselet som skal beskytte.