Elevaktivitet
- Elevene våre er mer aktive og samrbeider bedre.
- Elevene er flinke til å finne kunnskap selv på nettet.. Dette har mange fordeler men stiller også store krav til kildekritikk. Elevene finner også "fake news"
- Elevene produserer mer, og disse produksjonsoppgavene er lettere å tilpasse. Alle får utfordringer på sitt nivå.
- Elevene får trent hyppig på å presentere egne produkter og å sette ord på egen læring.
- Elevene øver på muntlighet gjennom innlesing av egen tale.
- Motivasjon:
- Det er svært motiverende for elevene å jobbe med læringsbrett.
Organisering
- Overganger i klasserommet er enklere med læringsbrett enn pc.
- Alle hjem og alle elevene har nettbrett.
Vurdering og tilbakemeldinger
- Vi får veldig god oversikt og dokumentasjon over elevenes læring og utvikling.
- Underveisvurdering og prosessvurdering er lettere å få til.
- Dette gir lærerne bedre innsikt i hvordan elevene tenker, og muligjør raskere oppklaring av -misforståelser.
Utfordringer
- Kildekritikk. Elevene må lære hva som er god og dårlig informasjon på nettet.
- Nettvett. Både skolen og foresatte må hjelpe elevene å lære hva som er greit og ikke greit å bruke læringsbrettet til. Noen elever gjør ting de ikke får lov til. læringsbrettet skal brukes til læring.
- Det er ikke alle som tar godt vare på læringsbrettet. En del nettbrett blir ødelagt, blant annet fordi elevene tar av dekselet som skal beskytte.