Innskriving og veien mot skolestart

Gutt i klasserom

Året før skolestart

November/desember

Brev til foresatte til barn som skal starte på skolen august året etter.
Ta kontakt med skolen dersom man ikke mottar informasjonen.

Skolene tildeler plass og nærskolevedtak sendes ut.
Etter at nærskolevedtak er sendt ut behandles skolebyttesøknader.

Søk plass på Aktivitetsskolen her.

Mai/juni
Førskoledag hvor elevene får en miniskoledag og foresatte informasjon om skolestart.

August
Oppstart aktivitetsskolen og første skoledag.

Skal barnet begynne på en privat skole, dere planlegger flytting eller dere har flyttet til skolens inntaksområde er det viktig å ta kontakt med skolen.

Ytterligere og oppdatert informasjon finnes på Oslo kommunes hjemmesider.

Barn med stort behov for tilrettelegging

Hvis ditt barn har stort behov for tilrettelegging, må du ta kontakt med skolen ditt barn tilhører, så fort som mulig slik at skolen kan starte planlegging av et godt tilrettelagt opplæringstilbud så raskt som mulig.
Du ser hvilken skole dere tilhører her.

Flytting etter 1.november

Hvis dere flytter etter 1. november, må dere melde fra til skolen i eget skjema for flyttemelding. Skolen må ha mottatt flyttemeldingen innen 15. mars for at barnet ditt skal få plass ved den nye skolen ved hovedinntaket i april.

Søke om tidlig eller utsatt skolestart

Tidlig skolestart

Barn som fyller 5 år i perioden 1. januar til 31. mars kan søke om tidlig skolestart.

Skjemaet sender du pr post til skolen barnet hører til. Rektor sender deretter henvisning til PPT for en vurdering.
Søknaden bør sendes innen 1. januar før skolestart.

Utsatt skolestart

Hvis du mener at barnet ditt har behov for utsatt skolestart, må du ta kontakt med skolen barnet skal begynne på, for å få henvisning til pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).

Skjemaet sender du pr post til skolen barnet hører til. Søknaden bør sendes innen 1. januar før skolestart. PPT lager deretter en sakkyndig vurdering. Hvis det etter sakkyndig vurdering er tvil om barnet er kommet langt nok i utviklingen sin til å starte på skolen, kan foreldrene kreve at skolestart utsettes ett år.