Strategisk plan

Utdanningsetatens overordnede mål er styrende for vår virksomhet, og våre tiltak gjennomføres for å nå målene som er satt for Osloskolen. Vi jobber systematisk og etter beste evne for at målene i strategisk kart nås. De utviklingsområder skolen har valgt å beskrive videre i planen, er områder vi særlig skal utvikle praksis på i i neste skoleår.

Byrådets strategiske mål og Utdanningsetatens strategiske kart for 2023-2026 Målene i Elev- og lærlingperspektivet for perioden 2023-2026 er i hovedsak en videreføring av målene for forrige periode. Målsettingene er i tråd med sak 1 og sammenfallende med nasjonale mål for opplæringen.

Elevenes kompetanse i og på tvers av fag skal utvikles gjennom medvirkning, dybdelæring, etisk og kritisk tenking
Vi skal utarbeide gode, planer for de tre tverrfaglige emnene i LK20 på alle trinn. Vi skal samle og kvalitetssikre årsplaner i lik mal i alle fag og på alle trinn, for å løfte delingskultur og god praksis.
Vi setter av tid til å utvikle, kvalitetssikre og dele de tverrfaglige planene på tvers av trinn.
Vi bruker fellesskapende didaktikk hvor alle kan delta og mestre. Alle klasser bruker læringspartnere, og lærer legger til rette for likeverdig deltagelse i undervisningen. Vi skal følge felles rutiner, regler og forståelse av god pedagogisk bruk av nettbrett og videreføre arbeidet med kanalplan.

• Alle elever skal ha grunnleggende ferdigheter tidlig i skoleløpet, og ferdighetene skal videreutvikles gjennom hele det 13-årige løpet
Etter analyser av elevenes ferdigheter i lesing og regning, gis systematisk forsterket opplæring i lesing og regning på 1.-4. trinn. ML-lærere forsterker arbeidet med grunnleggende ferdigheter i samarbeid med andre lærere.
Elevenes skriveferdigheter trenes både på ipad og ved bruk av blyant og papir (1.-4. trinn) og tastatur (5.-7. trinn).

• Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep
Vi jobber for å utvikle trygge, forutsigbare rammer for alle elever. Vi tar utgangspunkt i våre felles regler og lager et årshjul for hva vi fokuserer ekstra på i perioder. Vi involverer elevråd, miljøteam og foresatte.
Felles regler :
Vi hilser.
Vi snakker vennlig og høflig. Vi takker.
Vi følger avtaler, har med riktig utstyr og møter presis
Vi hjelper til med å holde skolen ren, ryddig og trygg.
Det er lov å gå med kaps inne.
Yttertøy skal henge på knagg i gangen.
Sparkesykler må parkeres ute.
Ute kan vi tegne med kritt, men bare på asfalten.
Elevene kan ikke bruke mobil i skoletiden, den samles inn av lærer om morgenen eller ligger avslått i sekken.
Kun ansatte skal være på personalrommet.
Det er ikke lov å ha tyggis.

• Flere elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring og være godt forberedt til høyere utdanning og arbeidsliv.
Se de andre tre punktene.