Elevrådet

Barn ligger på gulvet og tegner.

I tråd med overordnet del i læreplanen, skal skolen være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis, og elevenes beste skal alltid være et grunnleggende hensyn. Elevene skal erfare at de blir lyttet til, at de har en reell innflytelse og at de kan påvirke det som angår dem. Elevene skal få erfaring med og praktisere ulike former for demokratisk deltakelse og medvirkning, både i det daglige arbeidet i fagene og gjennom for eksempel elevråd.

På Grünerløkka skole har vi elevråd for 1-7.trinn, og et elevrådsstyre bestående av tre til fire valgte elever fra elevrådet. Elevrådet møtes en gang i måneden. Elevrådsstyret kan møtes noe oftere.

Elevrådets fokussaker skoleåret 2022-2023 var uteområdet/inneområdet, lydnivå, skolemiljø og inkludering, "levende gater", og "hjertesone".