Leksefleks

Elever arbeider i klasserom. (Foto: Heidi M. Skjebstad)

Det finnes mye forskning som tilsier at tradisjonelle lekser på barneskolen ofte ikke tilfører merkbar verdi til læringsprosessen. Elevene våre og elevrådet har over lang tid engasjert seg i leksedebatten, og forteller om lav motivasjon for ordinære lekser.  Basert på denne innsikten og grundige pedagogiske samtaler i personalet, har vi sett behov for forandring.

Vi kaller vår nye lekseordning leksefleks!

På Grünerløkka skole skal lekser være knyttet til grunnleggende ferdigheter, med stor vekt på lesing. Vi vil at lekser er å lese hjemme, høyt eller for seg selv (dette tilpasses trinnet). Lekser kan også være å øve på noe, eller forberede seg til noe som skal skje.

Vi ønsker at alle leser hver dag! Vi anbefaler 20 minutter om gangen.

Gjennom lesing kan barna, i tillegg til å øve på selve leseteknikken,  styrke sin språkutvikling, utvide sin horisont, sin empati og utvikle et godt og varig forhold til lesekunsten.

Vi beholder leksehjelptilbudet på skolen .

Vi begynte med leksefleks skoleåret 2023/24 og fortsetter 2024/25.