Dette vil si at:
-Elevene er muntlig aktive med hverandre. For eksempel ved samarbeidsoppgaver i grupper og par.
-Vi bruker åpne og rike oppgaver som fremmer refleksjon og diskusjon blant elevene.
-Lærerens rolle i mange situasjoner endres, fra foreleser til veileder.
-Elevene vurderer seg selv og andres innsats.
Dette gjør vi fordi:
- Det er tråd med verdigrunnlaget i fagfornyelsen.
-Forskning viser at denne typen undervisning fremmer læring både faglig og sosialt.
-Denne måten å arbeide på ruster oss godt til å jobbe med tverrfaglige emner og kompetanser i ny læreplan.
-Vi ser at det fører til høy grad av deltagelse og engasjement hos elevene.
-Læringsbrett gir oss nye muligheter til å jobbe med elevaktiv undervisning.
Alle lærerne hos oss jobber med samarbeidslæring i deler av undervisningen og ledelsen driver systematisk skolevandring i henhold til prinsippene under.