Hovedseksjon

Strategisk plan

Utdanningsetatens overordnede mål er styrende for vår virksomhet, og våre tiltak gjennomføres for å nå målene som er satt for Osloskolen. Vi jobber systematisk og etter beste evne for at målene i strategisk kart nås. De utviklingsområder skolen har valgt å beskrive videre i planen, er områder vi særlig skal utvikle praksis på i i neste skoleår.


Byrådets strategiske mål og Utdanningsetatens strategiske kart for 2023-2026 Målene i Elev- og lærlingperspektivet for perioden 2023-2026 er i hovedsak en videreføring av målene for forrige periode. Målsettingene er i tråd med sak 1 og sammenfallende med nasjonale mål for opplæringen.

 

Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.

  Vi legger til rette for et trygt og godt skolemiljø ved å etablere forutsigbare retningslinjer som gjelder både elever og ansatte. Dette innebærer felles regler og sosiale mål som omfatter hele skolen. Vi sikrer at dette er synlig på skolen gjennom kampanjer og temadager som gjelder for alle trinn.

 

Vi arbeider kontinuerlig med å etablere og opprettholde et positivt klassemiljø gjennom hele skoleåret, der vi anerkjenner mangfold som en ressurs. Gjennom inkluderende undervisning sikrer vi at elevene opplever mestring og en følelse av tilhørighet. I starten av året etablerer hvert trinn felles regler for å skape forutsigbarhet og tydelige rammer for både elever og ansatte. Vårt fokus er å tydeliggjøre klare og positive forventninger til atferd og samarbeid, og vi involverer aktivt elevene i utviklingen av disse forventningene. I klasserommene legger vi vekt på å bygge sterke relasjoner ved å rose og anerkjenne hver enkelt elev.

 

Skolen har tydelige retningslinjer og prosedyrer for å håndtere mobbing og andre uønskede hendelser. Disse skal være kjent for alle ansatte, elever og foresatte. Personalet får opplæring om mobbing, vold og overgrep, samt metoder for forebygging og håndtering.

 

 

 

Alle elever skal ha grunnleggende ferdigheter tidlig i skoleløpet, og ferdighetene skal videreutvikles gjennom hele det 13- årige løpet.

 

 Lesing som grunnleggende ferdighet og lesing i alle fag er en særlig prioritering på alle våre trinn. 

 

Etter analyser av elevenes ferdigheter i lesing og regning, gir vi systematisk forsterket opplæring i lesing og regning på 1.-4. trinn.

 

Alle som forsterker ordinær opplæring, jobber etter felles prinsipper og strukturer. Skolens arbeid med lesing følger felles plan for kartlegging, analyse og tiltak. Denne forsterkningen er en del av elevens tilpassede opplæring og skjer i tett samarbeid med faglærere og kontaktlærere.

 

 

 Elevenes kompetanse i og på tvers av fag skal utvikles gjennom medvirkning, dybdelæring, etisk og kritisk tenking

 

Vi skal videreutvikle årsplaner med fokus på de tverrfaglige periodene.  De tverrfaglige emnene skal gi elevene kompetanse i å se ulike fagområder på tvers og utvikle en helhetlig forståelse.

 

Vi skal oppmuntre elever til å medvirke og ta ansvar for egen læring. Elevens stemme skal komme tydelig fram i skolens læringsmiljø, særlig gjennom klassefelleskapet og elevrådet.

 

For å skape engasjerende læringsopplevelser for elevene, skal elevaktive metoder være viktig i vårt pedagogiske arbeid. Dette gir elevene trening i kritisk og etisk tenkning gjennom samtale og diskusjon.

 

Skolen skal heve kompetansen til lærerkollegiet innen pedagogisk bruk av nettbrett og dybdelæring.