Kartleggingsprøver i lesing og regning 1. - 3. trinn

Elever arbeider i klasserom. (Foto: Heidi M. Skjebstad)

I de 4 neste ukene gjennomfører alle elevene på 1. – 3. trinn statlige kartleggingsprøver i lesing og regning. 3. trinn har i tillegg statlig kartleggingsprøve i engelsk. De statlige kartleggingsprøvene er laget av Utdanningsdirektoratet, og de obligatoriske kartleggingsprøvene gjennomføres i hele Norge i perioden 12. mars - 13. april.  Kartleggingsprøvene er normert, og utarbeidet for å kunne avdekke elever som trenger ekstra hjelp i lesing og regning.

Hensikten med kartleggingsprøvene er hjelper skolene og lærerne med å oppdage de elevene som trenger ekstra hjelp i løpet av de første skoleårene, og oppgavene er laget slik at alle skal kunne gjennomføre dem. Du kan altså ikke konkludere med at en elev er ekstra god i regning fordi hun eller han fikk til alle oppgavene.

Utdanningsdirektoratet samler ikke inn resultatene på kartleggingsprøvene. Resultatene skal ikke brukes til å sammenlikne skoler eller kommuner. De sier ingenting om kvaliteten på en skole.

Hvis resultatene viser at en elev har behov for ekstra oppfølging, skal foreldrene få tilbakemelding om prøveresultatene og bli informert om hvilke tiltak skolen setter inn.

I Oslo er det bestemt at både de obligatoriske og friville kartleggingsprøvene skal gjennomføres da dette er et godt verktøy for å kunne avdekke elever som ekstra hjelp.

Obligatoriske kartleggingsprøver: Lesing på 1., 2. og 3. trinn og regning på 2. trinn

Frivillige kartleggingsprøver: Regning på 1. og 3. trinn og engelsk på 3. trinn

Hva slags oppgaver får elevene?  Eksempler:

• Regning: telle, sortere tall etter størrelse, fullføre tallrekker og regne med pluss og minus
  • Lesing: skrive bokstaver, lese ord og lese setninger
  • Engelsk: gjenkjenne og forstå kjente og dagligdagse ord og uttrykk, muntlig eller skriftlig

Du kan lese mer om de statlige kartleggingsprøvene på Utdanningsdirektoratets side:

Informasjon om når trinnet / klassen skal gjennomføre kartleggingsprøven finner du på trinnets ukeplan.